ažurirano 25.03.2024.

TRODNEVNA VRUĆICA

Egzantema subitum, rozeola infantum ili trodnevna vrućica je akutna virusna bolest koja se najčešće javlja u dojenačkom periodu, a obilježena je visokom trodnevnom vrućicom i osipom koji izbija nakon pada temperature.
Ranije se sindrom rozeole pripisivao raznim virusima (tipa adenovirusa, parvovirus B19, virus parainfluenzae, echo 16), međutim, danas se zna da je uzročnik ove bolesti humani herpes virus-6. (Postoje dva tipa humanog herpes virusa – A i B, a gotovo sve primoinfekcije djece uzrokovane su tipom B.)
Nakon primoinfekcije virus ostaje u organizmu (u limfocitima i respiratornim sekretima) vjerojatno doživotno i može se reaktivirati kao febrilna bolest, hepatitis ili upala pluća.

Egzantema subitum je raširena u cijelom svijetu, a javlja se sporadički tijekom cijele godine. U krajevima s umjerenom klimom, ipak se češće javlja u proljeće i ljeto. Jedini izvor zaraze je čovjek, a prenosi se od asimptomatskih kliconoša, starije djece i odraslih koji nose virus cijelog života. Najčešće obolijevaju starija dojenčad i djeca do 3.godine, premda je bolest opisana i u drugim dobnim skupinama.
Inkubacija traje od 7 do 17 dana, najčešće oko 10 dana. Bolest počinje naglo s temperaturom koja se brzo povisi do 39 ili 40 C, što u neke mlađe djece može uzrokovati kratkotrajne konvulzije. Temperatura traje 3 dana, po čemu je bolest i nazvana, potom naglo pada i kada se temperatura normalizira izbija osip. Osip se javlja najprije na trupu, brzo se širi po vratu i ekstremitetima, nježne je svjetloružičaste boje, a traje 1-2 dana i nestaje bez ikakvih tragova. Karakteristično je da je dijete, unatoč visokoj vrućici, dobrog općeg stanja i dobro raspoloženo.
Ovakvu tipičnu kliničku sliku, međutim, preboli samo 20% djece, dok kod ostalih bolest prođe kao nediferencirana febrilna bolest. U neke djece može se javiti blagi otok limfnih čvorova vrata i blaži simptomi prehlade. Ponekad vrućica traje kraće ili dulje od tri dana, a osip se može javiti i za vrijeme trajanja temperature.

Dijagnoza se postavlja na temelju kliničke slike. U krvnoj slici se u prva tri dana, dok traje vrućica, nađu povišeni leukociti, što može pogrešno navesti na postavljanje dijagnoze bakterijske infekcije. Prestankom temperature broj leukocita pada ispod normalnih vrijednosti uz pojavu limfocitoze, tj. povišenog broja limfocita, što traje 7 do 10 dana.
Liječenje je simptomatsko, što znači da treba snižavati povišenu tjelesnu temperaturu i davati djetetu dosta tekućine. Ne postoje posebne mjere sprečavanja i zaštite od ove bolesti, a prognoza je odlična.