Poliklinika za dječje bolesti Sabol

Logopedija

 

Što je logopedija?

Logopedija znanstvena je grana koja se bavi prevencijom, otkrivanjem, dijagnostikom i tretiranjem komunikacijskih i govorno-jezičnih poremećaja u djece i adolescenata.

Dječji logoped, kao samostalan stručnjak, djeluje unutar posebnih logopedskih disciplina te dijagnosticira i rehabilitira poremećaje verbalne i neverbalne komunikacije u djece i mladih.

 

Kada je potreban pregled dječjeg logopeda?

Jedan od prvih znakova da biste dijete trebali odvesti logopedu jest ako njegova govorno-jezična i komunikacijska sposobnost odstupa od normalne, odnosno one njegovih vršnjaka.

Do godine dana starosti to se može očitovati u izostanku: kontakta očima, reakcija na okolinu, interesa za igru ili prve riječi.

Do četvrte godine života uputno je potražiti stručnu pomoć ako dijete:

  • govori manje od svojih vršnjaka
  • govori nerazgovjetno
  • ima teškoće pri izgovoru
  • ima neobične značajke glasa (npr. nazalan ili promukao; preglasan ili pretih govor)
  • ne govori tečno (mucanje)

U djece predškolaraca i školaraca valjalo bi obratiti pozornost na eventualne probleme s čitanjem i pisanjem (disleksija i disgrafija) te usvajanjem školskoga gradiva.

U slučaju postojanja određenih poteškoća u razvoju jezika i govora, optimalno je vrijeme za logopedsku procjenu između 2. i 4. godine, a najkasnije u 5. godini života, kako bi se djetetovo stanje optimiziralo prije polaska u školu.

 

Koje logopedske usluge za djecu pružamo u Poliklinici Sabol?

Procjena jezično-govornog razvoja u djece

Jezično-govorni razvoj podrazumijeva razvoj vještina u upotrebi i razumijevanju govornoga i pisanoga jezika te stvaranju ili oblikovanju govornih zvukova. Događa se intenzivno tijekom prvih triju godina života, a logoped ga procjenjuje prema predvidim fazama koje su univerzalne za svu djecu i jezike svijeta koristeći se kalendarom urednog govorno-jezičnog razvoja.

Pravilan razvoj jezika i govora ključan je za opći pravilan razvoj djeteta, a za to moraju biti zadovoljeni osnovni fiziološki, ali i socijalni uvjeti, poput uredne anatomije govornog aparata i sluha te poticajne okoline.

Logopedska procjena služi pravovremenom otkrivanju i tretiranju govorno-jezičnih poremećaja, kao što su:

  • poremećaji izgovora
  • glasovni poremećaji
  • poremećaji tečnosti govora

razvojni i stečeni jezični poremećaji

 

Procjena verbalne i neverbalne komunikacije

Komunikacija kao temelj ljudskih odnosa odvija se upotrebom riječi (govora), ali i pomoću gesti, mimike i držanja tijela. Štoviše, čak više od 70 % komunikacije odvija se neverbalno.

Razvoj verbalne i neverbalne komunikacije započinje u dojenačkoj dobi interakcijom djeteta i roditelja lice u lice. Ako se taj razvoj odvija uredno, dijete će usvojiti pravilnu socijalnu komunikaciju, ključnu za zdrave društvene odnose te školski, akademski i poslovni uspjeh. Neodgovarajuća verbalna i neverbalna komunikacija u djeteta može se očitovati u nezainteresiranosti za iniciranje socijalnih interakcija te neuspješnom održavanju konverzacije i društvenih odnosa.

S obzirom na važnost i velik udio neverbalne komunikacije u socijalnim interakcijama, fokus je logopedske procjene na otkrivanju poteškoća vezanih uz neverbalna ponašanja. To su, primjerice, atipičan kontakt očima i držanje tijela, nerazumijevanje i neprikladna upotreba gesti te atipične značajke govora, poput neprimjerene brzine i intonacije. Takva procjena od velike je važnosti i u detekciji neurorazvojnih poremećaja – poremećaja pozornosti s hiperaktivnošću (ADHD) i poremećaja iz spektra autizma – jer su upravo atipičnosti neverbalne komunikacije često njihovi indikatori.

 

Tretiranje poteškoća u usvajanju jezično-govornog razvoja

Problemi u jezično-govornom razvoju očituju se u jezično-govornim poremećajima. To je stanje u kojemu će dijete pokazivati poteškoće u oblikovanju govornih zvukova ili pak u upotrebi ili razumijevanju govornoga i/ili pisanoga jezika.

Takve poteškoće roditelj će najprije moći prepoznati po oskudnoj socijalnoj interakciji, siromašnom vokabularu, lošem razumijevanju tuđega govora, uporabi jednostavnih rečenica i gramatičkim pogreškama, pogrešnoj upotrebi riječi u komunikaciji i dr.

Rano otkrivanje usporenoga govorno-jezičnog razvoja te intervencija koja uključuje stimulaciju razvoja te ciljane logopedske vježbe ključni su sprječavanje progresije poremećaja koja može negativno utjecati na cjelokupan djetetov psihosocijalni razvoj.

 

Tretiranje poteškoća s izgovorom

Poremećaji izgovora ili artikulacijski poremećaji jedan su od oblika govornih poremećaja, koji se odnose na poteškoće pri izgovoru određenoga glasa ili skupine glasova. Mogu se očitovati u:

  • omisiji ili izostavljanju određenoga glasa (npr. pobati umjesto probati)
  • supstituciji ili zamjeni jednoga glasa drugim (npr. jaditi umjesto raditi)
  • distorziji ili pogrešnom/iskrivljenom izgovoru glasa (npr. grleni rotacizam – pogrešan izgovor glasa R)

Uzroci navedenih poremećaja mogu biti organski, nastali zbog neke fizičke anomalije, poput rascjepa nepca ili uslijed oštećenja sluha, te funkcionalni, koji nemaju fiziološki uzrok nego su posljedica određenih okolinskih čimbenika.

Smatra se da dijete ima problem s izgovorom ako u dobi od 5,5 godina nije pravilno usvojilo sve glasove.

 

Savjetovanje roditelja

U logopedskoj procjeni i terapiji vrlo je važna i uloga roditelja. Osim što su prvi koji mogu posumnjati na poteškoće u govorno-jezičnom razvoju svoga djeteta, također je vrlo koristan njihov doprinos govornoj terapiji primjena stručnih uputa logopeda u svakodnevnoj interakciji s djetetom.

Budući da se roditelji često nađu u nedoumici je li određeno odstupanje u djetetovoj komunikaciji znak problema ili tek njegova individualna značajka razvoja, logopedsko savjetovanje može im pomoći u tome da na vrijeme prepoznaju potrebu za logopedskom terapijom.

    Dodajte fotografiju, dokument ili nalaz liječnika

    Naručite se