Neurooftalmološki pregled

Neurooftalmološki pregled sastoji se od uzimanja anamneze i kliničkoga pregleda vida, očiju i moždanih živaca, na temelju čega se postavlja dijagnoza i određuje potrebna dijagnostička obrada te plan liječenja.

Što je neurooftalmologija?

Neurooftalmologija je specijalna grana neurologije odnosno oftalmologije koja se bavi bolestima mozga koje uzrokuju vizualne simptome (povezane s vidom). Glavno su područje interesa putovi osjetnih impulsa za vid i optički živac kojim se oni prenose te moždani procesi koji upravljaju pokretima očiju.

U domenu neurooftalmologije spada dijagnostika i liječenje neurooftalmoloških poremećaja, koji mogu zahvatiti funkciju oka, zjenice, vidnoga živca ili vanjskih mišića oka sa živcima.

Dječja neurooftalmologija bavi se dijagnostikom i liječenjem neurooftalmoloških poremećaja u djece i mladih.

Kada je potreban pedijatrijski neurooftalmološki pregled?

Dvije su osnovne kategorije simptoma koje mogu ukazivati na neurooftalmološki poremećaj: gubitak vida i problemi s pokretima očiju.

Simptomi u djece na koje roditelji trebaju obratiti pozornost i koji su indikacija za pregled dječjeg neurooftalmologa sljedeći su:

• nagli gubitak vida (može ga primijetiti dijete ili biti otkriven tijekom sistematskog ili oftalmološkog pregleda)
  • mutan vid
  • dvostruki vid (diplopija)
  • spušteni kapak (ptoza)
  • nevoljno pretjerano treptanje očima ili pak vrlo rijetko treptanje
  • abnormalni pokreti očima
  • abnormalnosti zjenica (npr. nejednaka veličina)
  • bol oka ili u licu
  • neobjašnjiva glavobolja

Neurooftalmološki simptomi u djece su najčešće kongenitalne, postinfektivne i neoplastične etiologije, odnosno posljedica tumorskih i upalnih procesa.

Kako izgleda pregled neurooftalmologa?

Neurooftalmolog će najprije uzeti heteroanamnestičke podatke od roditelja koji uključuju detaljni opis simptoma; početak i razvoj, podatke o porodu, prenatalnom i postnatalnom razvoju djeteta te povijest bolesti, uključujući i obiteljsku anamnezu

Nakon toga slijedi fizikalni pregled koji se sastoji od sljedećeg:

• ispitivanje vidnoga sustava – podrazumijeva pregled vidne oštrine, dijelova oka (vjeđa, spojnica, rožnica i zjenica) i vanjskih očnih mišića te pokretljivosti očiju
  • otkrivanje nistagmusa (nekontrolirani pokreti očiju)
  • ispitivanje funkcije moždanih živaca (npr. razlikovanje boja, praćenje predmeta pogledom, ispitivanje širine polja zjeničnih funkcija).

Priprema za pregled neurooftalmologa

Preporučamo roditeljima da:

• unaprijed pripreme podatke o djetetovoj povijesti bolesti te dosadašnjem tijeku njegova razvoja (priložiti raniju medicinsku dokumentaciju)
  • upute dijete u to kako će pregled izgledati, odnosno da ne uključuje nikakve bolne postupke kako bi smireno pristupilo pregledu