Dječja logopedija
Što je dječja logopedija?
Dječja logopedija je znanstvena grana koja se bavi prevencijom, otkrivanjem, dijagnostikom i tretmanom poremećaja komunikacije, jezika, govora, poremećajem gutanja i slušanja u djece i adolescenata.
Dječji logoped, kao samostalan stručnjak, djeluje unutar posebnih logopedskih disciplina te dijagnosticira i rehabilitira poremećaje verbalne i neverbalne komunikacije u djece i mladih.
Kako se odvija razvoj komunikacije kod djece?
Komunikacija je razmjena obavijesti među ljudima preko kojih međusobno utječu jedan na drugoga. Čovjek se rađa kao prosocijalno biće i dijete od samog rođenja posjeduje potencijal za razvoj komunikacije.
Rana komunikacija poklapa se s ranim djetinjstvom od 0 do 6 godina. U djece uredna razvoja predjezična komunikacija obuhvaća prve dvije godine života kada se stvaraju temelji bitnih obilježja komunikacije (intencionalnost, recipročnost i svijest o drugima). Komunikacijske forme u samom su početku (druga polovica prve godine) nesimboličke (pogled, vokalizacija, gesta). Većina djece urednog razvoja u dobi od oko godinu i pol razvija simboličku gestu (pokazivanje prema predmetima koje želi) i ta gesta utire put jezičnom razvoju.
Jezik je dogovoren sustav simbola (riječi) i pravila (gramatika) kojima se ti simboli povezuju u veće cjeline. Govor je zvučna realizacija jezika, a usvajajući jezik, dijete razvija svoje govorne sposobnosti. Jezik, govor i komunikacija međusobno su ovisni i komplementarni, što znači da je za uredan razvoj potrebna njihova međusobna usklađenost.
Obratite nam se s povjerenjem.
POŠALJITE UPIT
Koje sastavnice logoped promatra u jeziku i govoru?
- Jezične su sastavnice koje promatramo:
- semantika (razvoj, bogaćenje rječnika). Rječnik je jedan od važnih prediktora razvoja jezika djeteta.
- morfologija i sintaksa (počinje shvaćanjem djeteta da kombiniranjem riječi stvara strukturu). Očekivano je da dijete do pete godine usvoji većinu gramatičkih struktura materinskog jezika.
- fonologija – svjesnost o riječima, slogovima, rimi, fonemima, manipulacija fonemima. Događa se do kraja predškolskog razdoblja jer su te usvojene vještine potrebne za učenje čitanja i pisanja.
- pragmatika – vođenje razgovora, postavljanje pitanja i odgovaranje, izražavanje zapovijedi, pravila socijalno prihvatljivog ponašanja.
- Tri su glavna stajališta s kojih se može analizirati govor: proizvodnja, prijenos i primanje govora. Misao (ideje), jezik (semantika, sintaksa), govor (neuromotorička, miomotorička i artikulacijska pravila).
U govoru promatramo sljedeće:
- tečnost govora (ritam i tempo govora)
- artikulacija (izgovor glasova)
- rezonancija (odnos usne i nosne šupljine tijekom govora)
- glas (akustičke kvalitete glasa)
Kako se procjenjuje govorno-jezični razvoj?
Rano djetinjstvo najdinamičniji je i najintenzivniji period čovjekova razvoja, a samim time i najranjiviji. Govorno-jezični razvoj teško možemo odvojiti od razvoja ostalih domena u razvoju, kao što su kognicija, percepcija, motorički razvoj, socijalizacija. Nije uvijek jednostavno prepoznavanje djece s jezičnim poremećajima. Pred nama su stoga u procjeni važna pitanja. Ima li dijete čija jezična izvedba ne odgovara onoj drugoj djeci iste kronološke dobi jezični poremećaj? Djeca koja uredno usvajaju jezik mogu pokazati izrazite promjene u jezičnom razvoju. Važan je standard s kojim uspoređujemo izvedbu, a to su kronološka i mentalna dob.
Kada je potreban pregled logopeda?
Logopedska procjena uputna je odmah kada roditelj ili odgajatelj primijeti neku od ili više sljedećih pojava:
- izostanak prvih socijalnih kontakata kod malog djeteta (pogled, osmijeh, gesta, brbljanje)
- ponavljajući obrasci ponašanja
- kašnjenje u pojavi prve riječi, rečenice, nedovoljno razvijen govor, poremećaji izgovora
- teškoće u proizvodnji i razumijevanju jezika – jezične teškoće
- teškoće usvajanja predčitalačkih i predmatematičkih vještina
- netečnosti u govoru
- promuklost
- poteškoće čitanja i pisanja
- poteškoće slušanja
- poteškoće gutanja (hranjenja)
Kako djeluje logopedska terapija?
Dijete se uključuje u govorno-jezičnu terapiju prilagođenu njegovu statusu nakon primjene dijagnostičkih materijala. Kod djece rođene s nekom kroničnom bolešću, sindromskim ili genetskim oboljenjem očekujemo razvoj govorno-jezične patologije s obzirom na to da nam je etiologija poznata. Tu primjenjujemo terapijske metode za ublažavanje simptoma, za sprečavanje kompenzatornih mehanizama i stvaranje govorno-jezičnih modela prihvatljivih djetetu.
Razvojni govorno-jezični poremećaji zahtijevaju kontinuirano poticanje razvoja jezika u svim segmentima kako bi se prevenirao nastanak trajne smetnje i postigla pravovremena odgoda pojave simptoma.
Zašto je važna pravovremena logopedska dijagnostika?
Govorno-jezični poremećaji rane dječje dobi mogu se kasnije manifestirati kao poremećaji čitanja i pisanja i specifične poteškoće učenja. U dobi od tri do četiri godine dijete bi trebalo usvojiti gramatičke osnove materinskog jezika, a pravilan izgovor u dobi od pet i pol godina.
Procjenjuje se da u populaciji oko 10 % do 20 % djece pokazuje odstupanja u tipičnom razvoju, što je imperativ praćenja i uključivanja u ranu intervenciju. Svu djecu u koje postoji faktor rizika za govorno-jezična (razvojna) odstupanja, uslijed bioloških ili okolnih faktora, a od kojih većina neće imati rizike koji se mogu identificirati ili čiji se razvoj čini uredan, treba periodično pratiti ovisno o kalendaru razvoja (u dobi od 6 mjeseci – pojava vokalne igre, 8 mjeseci – pojava kanoničkog sloga, 12 mjeseci – pojava prve riječi, 18 mjeseci – strukturiranje…).
Rana intervencija obuhvaća informiranje, savjetovanje, edukaciju i podršku obitelji. Ona je usmjerena na obitelj, ali usredotočena na dijete.
Koje logopedske usluge pružamo u Poliklinici Sabol?
U Poliklinici pružamo stručnu logopedsku podršku i savjetovanje te dijagnostiku koja uključuje:
- klinički intervju
- uvid u postojeću dokumentaciju
- procjenu komunikacijskog i jezično-govornog razvoja; predvještine čitanja, pisanja i računanja
- oralno-motoričke sposobnosti
- glasovni status
- sposobnosti gutanja i hranjenja
U dijagnostici se koriste standardizirani logopedski testovi, a dijagnostika se proširuje specifičnim materijalima ovisno o dobi djeteta i vrsti poremećaja.
Usluge rane intervencije pružaju se u timovima koji djeluju interdisciplinarno. Poliklinika Sabol može se pohvaliti timom stručnjaka koji djeluje koordinirano, međusobno povezano s velikim iskustvom suradnje.