Dječja kardiologija

Dječji kardiolog

Što je dječja kardiologija?

Dječja kardiologija grana je pedijatrije koja se bavi dijagnostikom te liječenjem prirođenih i stečenih bolesti srca i kardiovaskularnoga sustava (krvnih žila) u novorođenčadi, dojenčadi, djece i adolescenata.

Koje su indikacije za pregled dječjeg kardiologa?

Na teže srčane greške prisutne od rođenja obično se brzo posumnja na temelju znakova kao što je ubrzano disanje, kratkoća daha i cijanoza u novorođenčeta ili mlađeg dojenčeta (plavkasto obojene koža i sluznica). Neke srčane mane mogu jedan dio djetinjstva proći neprimijećene, a mogu se prepoznati prema šumu na srcu ili ukoliko se dijete pojačano umara tijekom tjelesne aktivnosti ili ima osjećaj bolnosti u nogama ili prsištu.

Općenite indikacije za pregled dječjeg kardiologa su:

• ubrzano umaranje tijekom tjelesne aktivnosti ili osjećaj nedostatka zraka
  • sinkopa (nesvjestica), pogotovo tijekom tjelesnog napora ili emocionalnog stresa
  • bol u prsištu (češće su navedene tegobe mišićno-koštane prirode, ali se mogu javljati i uz takozvane opstruktivne lezije lijeve ili desne strane srca – srednje teška do teška stenoza, tj. suženje aortalnog ili pulmonalnog zaliska)
  • osjećaj ubrzanog ili nepravilnog rada srca (palpitacije)
  • u cilju postoperativnog praćenja

Koje usluge nudimo u sklopu dječje kardiologije u Poliklinici Sabol?

Dijagnostika prirođenih i stečenih bolesti srca (srčanih mana)

Prirođene bolesti srca (ili srčane mane) odnose se na strukturalne abnormalnosti srca i velikih krvnih žila prisutne od rođenja djeteta, koje mogu ometati uredan rad srca. One mogu nastati djelovanjem genetskih čimbenika, kao i teratogenih tvari, koje uzrokuju anomalije na embriju.

Među češće anomalije ubrajaju se

• atrijski septalni defekt
  • ventrikularni septalni defekt
  • otvoren duktus arteriosus
  • koarktacija aorte
  • stenoza pulmonalne i aortalne valvule

Za povoljan ishod prirođenih srčanih bolesti vrlo je važna pravovremena dijagnostika i liječenje. Srčane greške kao takve smatraju se kroničnom bolešću koja zahtijeva specijalističko praćenje tijekom djetinjstva i kasnije u životu. Plan liječenja (koji može uključivati i kirurški zahvat) te potreba za specifičnom zdravstvenom njegom djeteta indiciraju se ovisno o težini i vrsti srčane anomalije.

Stečene bolesti srca javljaju se nakon rođenja. Mogu biti uzrokovane virusima, bakterijama i parazitima, kao i određenim kroničnim bolestima ili uporabom lijekova.

Među najčešće stečene srčane bolesti u djece ubrajaju se:

• Kawasakijeva bolest i MIS-C
  • reumatska bolest srca (srećom danas vrlo vrlo rijetka)
  • miokarditis, perikarditis i endokarditis, odnosno stanja nakon navedenih
  • post/perinfektivna dilatativna kardiomiopatija (proširenje srca nakon upale, vidi iznad)
  • restriktivne kardiomiopatije (u sklopu sarkoidoze, amiloidoze, sklerodermije ili nakon radioterapije)
  • cijeli niz bolesti srčanog mišića koje su zapravo primarno genetski uvjetovane, ali se u većini slučajeva manifestiraju u kasnijoj dobi; stručni naziv – kardiomiopatije.

U njih ubrajamo hipertrofičnu, dilatativnu i non-compaction kardiomiopatiju („spužvasto srce“) te aritmogenu kardiomiopatiju, ranije poznatija kao aritmogena displazija desnog ventrikula.

Navedene stečene bolesti ponekad zahtijevaju adekvatno zbrinjavanje i po potrebi farmakološko liječenje.

Procjena i dijagnostika:

• šuma na srcu

Šum na srcu može se definirati kao neobičan zvuk koji liječnik čuje pomoću stetoskopa, odnosno neki dodatni zvuk uz onaj koji proizvodi normalan rad srčanog mišića. Svaki šum na srcu kod djece ne znači uvijek i bolest srca, štoviše, cca 33-66% djece u dobi do 14 godina ima šum na (zdravom) srcu, navedeni šum nerijetko ostaje čujan do kasne adolescentske dobi. Kada se u djeteta otkrije šum na srcu, u obzir se uzimaju drugi važni anamnestički podaci o djetetu, odnosno eventualne tegobe koje bi upućivale na bolest srca.

• poremećenog ritma srca

Poremećaji srčanoga ritma (aritmije) označavaju epizodične abnormalnosti u otkucajima srca. Jedan od simptoma su palpitacije (osjećaj ubrzanog ili nepravilnog rada srca, odnosno osjećaj preskakanja srca), te presinkopa ili sinkopa (gubitak svijesti). Većina srčanih aritmija u djece ne ukazuje na bolest srca. U slučaju da su popraćene tegobama poput nesvjestice, osjećaja nedostatka daha, slabosti, boli u prsištu ili nepodnošenja tjelesnog napora, uputno je što prije napraviti kardiološku obradu i dijagnostičke testove (EKG, UZV srca, 24-satni holter EKG).

Procjena i dijagnostika vezana uz:

• osjećaj pritiska / boli u prsištu

Nelagoda i bol u prsištu u djece mogu biti prvenstveno mišićno-koštanog, gastrointestinalnog i respiratornog porijekla. Bol koji se javlja pri tjelesnoj aktivnosti, popraćen ubrzanim radom srca, omaglicom ili nesvjesticom, može upućivati na bolest srca.

• pojačano zamaranje

Pojačano umaranje koje se javlja u obliku nepodnošenja tjelesnog napora i nedostatka zraka koje utječe na svakodnevne aktivnosti može biti simptom bolesti srca i upućivati na niz srčanih bolesti odnosno njegovu kompromitiranu funkciju (iako je nadaleko najčešći uzrok slabija kondicija, odnosno tjelesna sprema ili čak nepravilna tehnika disanja).

• epizode gubitka svijesti (kolaps, sinkopa)

Sinkopa je iznenadna i prolazna nesvjestica. Događa se uslijed pada krvnoga tlaka ili srčane frekvencije i posljedično smanjenim protokom krvi kroz mozak. Sinkopi može prethoditi presinkopa – kratak period u kojemu se javljaju simptomi kao što je omaglica, vrtoglavica, mučnina, promjene u vidu i hladna, vlažna koža.

Sinkope mogu biti bezazlene, no mogu ukazivati i na kakvu pozadinsku bolest srca, kao što j prirođena srčana mana, kardiomiopatija, kanalopatija ili određeni poremećaj srčanog ritma.

Procjena i dijagnostika slabijega tjelesnog rasta

Djeca s prirođenim srčanim manama mogu se razvijati i rasti sporije u odnosu na svoje vršnjake, što se obično očituje u tome da postižu manju visinu i tjelesnu masu, te izgledaju mlađe od svoje dobi, sitnije i krhkije.

U Poliklinici Sabol vršimo procjenu djece slabijeg prirasta na tjelesnoj masi i/ili visini u dojenačkom razdoblju i ranom djetinjstvu te indiciramo potrebnu dijagnostičku obradu.

Preventivni pregledi djece – sportaša

Djeca s prirođenim srčanim manama mogu se u određenom, ponekad ograničenom intenzitetu baviti sportom, no uz obavezno specijalističko praćenje i evaluaciju potencijalnih rizika te kardioloških smjernica koje su specifične za njihovu dijagnozu.

Bavljenje sportom u djece s neotkrivenim srčanim bolestima može biti potencijalno rizično, stoga je vrlo važno na vrijeme prepoznati znakove problema sa srcem.

U Poliklinici vršimo preventivne preglede djece koja se planiraju baviti/bave sportom radi pravovremenog otkrivanja mogućih abnormalnosti srca.

Cijene usluga iz područja dječje kardiologije

Više o cijenama usluga možete provjeriti u aktualnom cjeniku Poliklinike Sabol ili nas možete kontaktirati telefonski na broj: +385 1 6190 080 ili putem maila upiti@poliklinika-sabol.hr za više informacija. Za direktne rezervacije termina kliknite na link.