Bolest usta, šaka i stopalaažurirano 27.06.2024.

Bolest usta, šaka i stopala

Bolest usta, šaka i stopala ili enterovirusni vezikulozni stomatitis s osipom (engl. hand, foot and mouth disease – HFMD) česta je zarazna virusna bolest koja se uglavnom javlja u dojenčadi i predškolske djece, rjeđe u starije djece i rijetko u odraslih. Javlja se tijekom cijele godine, češće u toplijem dijelu (proljeće, ljeto, jesen).

Uzrok bolesti

Uzročnik bolesti nije jedan određeni virus, bolest uzrokuju pojedini virusi koji su srodni i od kojih je najčešći coxsackievirus A16, sljedeći je po učestalosti enterovirus 71, nakon njih rijetko drugi virusi iz tih skupina.

Zaraznost

Bolest se prenosi sekretom dišnih puteva (sekret iz nosa, iskašljaj, slina) te stolicom. Virus prenose zaražene osobe za vrijeme bolesti, a neki i danima nakon prestanka simptoma i znakova bolesti. Važno je napomenuti da bolest mogu prenijeti i zaražene osobe (uključujući djecu) koje nemaju nikakve znakove bolesti. Prenosi se bliskom kontaktom (kontaminirane ruke i predmeti, slina, kašalj), što je razlog da su vrtićki kolektivi izrazito pogodno mjesto za širenje virusa.

Tijek bolesti

Inkubacija bolesti usta šaka i stopala (vrijeme od zaraze do pojave bolesti) traje 3 do 6 dana. Prvi simptomi bolesti uobičajeni su za većinu zaraznih bolesti u djece – obično su to vrućica, koja može biti i visoka i traje oko 2 dana, umor, iscrpljenost, povraćanje, odbijanje hrane. Tek nakon 1 – 2 dana pojavljuju se promjene na koži i sluznicama – crvene ili ružičaste mrlje ili blago uzdignute papule oko usta i na usnama, na šakama (i dlanovima), stopalima (tabani), ponekad nogama, stražnjici, rijetko na ostalim dijelovima tijela. Neke od tih promjena postanu mjehurići ispunjeni tekućinom koji pucaju. Sličan osip može se vidjeti i na sluznici usta i grla. Bolest spontano prolazi nakon 7 – 10 dana. Kod starije djece i odraslih osip može uzrokovati jak svrbež, kod male djece svrbež obično nije izražen. Promjene na koži zacijele bez ožiljka, a ponekad se nekoliko dana ili tjedana nakon nestanka osipa može vidjeti ljuštenje, a rijetko i otpadanje noktiju koji nakon toga normalno narastu.

Liječenje

Liječenje je simptomatsko, sastoji se od spuštanja temperature antipireticima (paracetamol, ibuprofen), osiguravanjem dovoljnog unosa tekućine (ne kiseli, gazirani napitci niti kisela ili vruća hrana zbog bolnih oštećenja sluznice usta), te po potrebi pripravcima za njegu usne šupljine koji sadrže lokalni anestetik kako bi se smanjila osjetljivost sluznice i omogućio unos tekućine.

Komplikacije

Najčešća je komplikacija upravo dehidracija do koje dolazi jer dijete odbija piti i jesti zbog bolnih ranica u ustima. Iznimno rijetko bolest usta, šaka i stopala kod djece (uglavnom uzrokovana enterovirusom 71) može zahvatiti moždane ovojnice (virusni meningitis), mozak (encefalitis) ili leđnu moždinu (paraliza), te srce (miokarditis). Znakovi koji mogu upućivati na komplicirani tijek bolesti jesu: produljeno trajanje vrućice, glavobolja, ukočenost vrata, izraženo povraćanje, otežano disanje, promjene stanja svijesti, nevoljni trzaji rukama i nogama ili oslabljeno pokretanje ruku i nogu. Za naglasiti je da se u velikoj većini slučajeva radi o samoograničavajućoj bolesti dobre prognoze i potpunog oporavka.

Prevencija

Prevencija se sastoji od izbjegavanja slanja bolesnog djeteta u školu ili vrtić, dobre higijene ruku, pranja i dezinfekcije zajedničkih predmeta i površina u kolektivima. Cjepivo za sada nije dostupno kod nas, u Kini je 2015. uvedeno cijepljenje protiv enterovirusa 71 (EV71) zbog većih epidemija koje su se zadnjih 25 godina događale na Dalekom istoku.

Za više informacija kontaktirajte nas na telefon: +385 1 619 00 80 ili nam pišite na mail: upiti@poliklinika-sabol.hr. Za direktne rezervacije termina kliknite na link.

Autor: Mr.sc. Goran Kuzmac, dr. med, specijalist pedijatrije i pedijatrijske neurologije